Spierpijn, wat doe je eraan?

Voor het eerst naar de sportschool sinds jaren? Je broer verhuizen terwijl je nooit iets noemenswaardig zwaars tilt? Onkruid gewied omdat het tuinseizoen begint? Je herkent het vast allemaal: de volgende dag heb je spierpijn. Vervelend, maar vaak onschuldig. Maar stel je hebt met regelmaat spierpijn, wat doe je dan? 

Warmte 

Als je elke week na een bezoek aan de sportschool spierpijn hebt, dan ga je misschien even lekker in de sauna zitten. Mits de sportschool voorzien is van deze luxe, uiteraard. Vooral een sauna met infrarood is hiervoor zeer geschikt. Warmte zorgt ervoor dat je kunt ontspannen en dat je spieren beter doorbloed worden. Warmte van een infrarood sauna dringt lekker diep door. Dit maakt dat je spierpijn snel weggaat. Sport je niet in een omgeving waar een sauna is? Dan kun je ook een combi sauna of infrarood sauna kopen! Een paar vierkante meter in je huis opofferen en je hebt zo’n weldadige cabine naast je eigen badkamer. Een eigen sauna is bereikbaarder dan je denkt. 

Rustig aan

Nu kan het natuurlijk ook zo zijn dat je geen spierpijn hebt, maar een spier die ontstoken is. In dat geval doe je er goed aan een tijdje rust te nemen. Gaat de pijn niet weg, dan moet je misschien even een arts bezoeken. Deze kan vaststellen of er iets ernstigs aan de hand is. Heb je toch ordinaire spierpijn? Dan kan het ook zijn dat je iets fout doet met sporten. Het is altijd belangrijk aan warming up en cooling down te doen. De eerste om je spieren op het sporten voor te bereiden. Het tweede om af te bouwen en je spieren niet abrupt tot stilstaan te dwingen. Weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Vraag advies aan een sporter in je omgeving. Je buurman die fanatiek hardloper is of je vriend die dagelijks een rondje sportschool doet. Je kent vast wel iemand die in dit plaatje past. 

Maar blijf in beweging

Spierpijn is ook gebaat met normaal bewegen. Dat wil zeggen dat je wel rust kunt houden, maar dat je wel een beetje in beweging moet blijven. Helemaal stil gaan zitten maakt dat je spieren helemaal niet aan beweging wennen. Forceren is een brug te ver, maar gewoon een wandeling maken met een beetje spierpijn kan zeker geen kwaad. Naast warmte is verkoeling soms ook effectief. Bijvoorbeeld met iets van menthol. Daarnaast is het slim om sporten in je weekprogramma op te nemen. Zo krijg je een betere conditie en behoort spierpijn snel tot iets van vroeger!